Welcome to my blog :)

rss

Rabu, 12 Mei 2010

LUPA yAnG BERMANFAAT

Lupa adalah sifat yang ada pada setiap manusia. Tiada siapa yang tak pernah lupa. Bahkan, asal perktaan insan itu sendiri pun 'nasiya' bermaksud lupa. Jadi secara fitrahnya manusia ni Tuhan jadikan dengan sifat pelupa. Kalau tak masakan Dia utuskan nabi-nabi dan para rasul untuk memberi peringatan.

Dalam banya-banyak sifat lupa, ada juga yang jenis lupa terpuji. Malah lupa jenis ini amat digalakkan dan harus menjadi amalan. Lupa ini akan membuatkan bukan sahaja manusia suka bahkan si pelupa jenis ini akan turut dipuji oleh Allah.

Lupa pada jasa dan kebaikan yang pernah kita buat pada orang lain, malah lupa jenis yang terpuji. Kita mungkin pernah menolong kawan atau seseorang. Kita mungkin pernah bersedekah atau menderma ratusan malah ribuan ringgit untuk satu-satu tujuan yang mulia. Lupakanlah. Usahlah kita mengungkit jasa dan kebaikan kita.

Kalau kebaikan-kebaikan yang pernah kita lakukan boleh kita lupakan, pasti manusia akan suka pada kita. Tidak kira siapa yang mengata dan tidak akan ada siapa yang akan berburuk sangka dan berhasad dengki dengan kita.

Dalam hidup bermasyarakat, kadang-kadang perselisihan faham tidak dapat dielakkan. Mungkin ada diantara kita membuat kesalahan dan kesilapan pada kita. Memanglah itu sesuatu yang tidak wajar. Dan kita mungkin kecewa dengan sikap mereka. Tapi kalau kita boleh lupakan kesalahan mereka pada kita dan kita maafkan sahaja, itulah sifat yang paling mulia. Lainlah kalau tindakan mereka itu boleh menjatuhkan maruah diri dan agama.

Kita sendiri pun bukannya terpelihara daripada membuat kesilapan. Mungkin dengan kita melupakan kesalahan orang lain yang dilakukan pada kita hari ini, esok lusa bila kita buat kesilapan pada orang lain, mereka juga akan melupakan sahaja silap kita itu.

Alangkah indahnya kehidupan ini kalau sesama kita saling maaf-memaafkan. Mudah-mudahan dengan kita melupakan salah dan silap orang, nanti diakhirat kelak, Allah sendiri pun akan 'melupakan' sahaja kesilapan yang pernah kita lakukan di muka bumi ini.

Kalau pada manusia lupa jenis ini boleh kita buat, lebih-lebih lagilah pada Allah. Mungkin selama ini kita banyak membuat amal ibadah, sembahyang kita jaga, puasa tak pernah tinggal, zakat kita bayar, haji pun mungkin kita dah tunaikan, harta kita sebahagiannya kita infakkan ke jalan Allah dan banyak lagi amal baik yang kita buat untuk Allah. Teruskan beramal dan lupakanlah kebaikan-kebaikan yang telah kita buat untuk Allah itu. Tak usahlah diungkit duhadapan Allah.

Biarlah kita jadi orang yang paling banyak beribadah tapi masih tetap merasa ibadahnya tidak sempurna. Jadilah orang yang paling baik tapi dalam hati msih tetap merasa diri penuh dengan dosa. Bila ini dapat kita lakukan, pastinya kita tidak ada masa untuk mengintai-intai kesalah dan kesilapan orang lain.

Mungkin juga selama ini Allah pernah menguji kita dengan dugaan dan masalah. Kita ditimpa penyakit dan pelagai betuk musibah. Kita ditimpa kemiskinan dan jiwa yang resah gelisah. Lupakanlah. Usahlah ujian yang sedikit itu kita canang merata-rata. Takut-takut nanti timbul rasa tak redha dengan qada' dan qadar Allah. Nanti rosak pula iman. Lupakanlah.
Kalau nak dibandingkan antara musibah yang kita terima dengan nikmat yang Allah berikan pada kita, sudah tentu nikmatnya lebih banyak lagi. Janganlah kerana musibah yang sedikit dan sekali sekala itu sudah membuatkan kita menjadi seorang hamba yang suka memprotes tindakan-tindakan Tuhannya.

Inilah jenis-jenis lupa yang bermanfaat. Lupa yang tidak akan mendatangkan kebencian orang, malah kita akan disayangi dan disukai oleh manusia dan juga Allah.  


semoga apa yang saya sampaikan ini dapatlah kita sampaikan kepada saudara-saudara kita yang lain..segala kekurangan dan kelemahan untuk entry kali ni dapat lah dimaafkan dan diperbetulkan..

0 ulasan:

Catat Ulasan

dEngArkAn